onsdag 22. juni 2011

Prinsessen på erten

Det er jeg som er prinsessen på erten.
I det originale eventyret blir jo som kjent prinsessa lurt av Prinsen og Den Kongelige Familien og hoffet og halve kongeriket til å ligge på en ert om natten. Selv om den lå under 20 madrasser og 15 dyner, så kjente hun den harde erta som gnog seg inn i både skinke og ribben. Siden hun var så sart og ømtålelig visste de med det samme at hun var en ekte prinsesse.

Jeg har tatt meg den frihet til å snu litt på eventyret. Jeg har selv lagt erten under madrassen, og ligger og smerter for meg selv hele natten. Når Prince Charming kommer, må han selvsagt finne denne erten og fjerne den. Dersom han mot formodning IKKE skulle finne den, vel-da er han ingen ekte prins. 

Nå og da har jeg truffet prinser som kanskje har funnet og uskadeliggjort en ert så det har vært greit å sove igjen. Så har det gått en stund, og så viser det seg at det er FLERE erter under madrassene. I mitt eventyr vil de da bare være halvblodsprinser som ikke fant dem alle sammen.
 De vil nok finne alle ertene i en annen prinsesses seng, jeg var bare ikke riktig prinsesse. Etter hvert som jeg blir eldre og både mer kresen og sær, dukker det opp flere og flere erter som skal finnes og destrueres. Siden ingen kommer for å prøve lykken engang, så skulle man tro det var på tide å gi opp...Men;
Jeg har flere venninner som har funnet seg hver sin prins, og jeg mistenker disse for å være racere i erteleting hos sine respektive prinsesser. Det hever håpet om at det eksisterer flere slike der ute, både for meg og alle de andre som ligger alene og ikke får sove for alle ertene...
Kanskje dukker det opp en prins jeg liker godt, at jeg er villig til å overse alle ertene han ikke finner. Kanskje det til og med er en ridder. Det hadde vært noe.

Riddere har dessuten annet å gjøre enn å finne bortgjemte erter i en sær prinsesses seng.

2 kommentarer:

  1. Erter er jo veldig vanskelig å finne for prinser generelt, av erfaring må de legges på litt enkle steder - ikke så godt å vite hvor det er, men vel verdt å prøve;-)

    SvarSlett
  2. Veldig store erter er også et alternativ;-)

    SvarSlett