onsdag 3. august 2011

For å snakke om noe annet...

Jeg har alltid elsket å lese bøker. Ikke disse store, tunge "må-ha-lest-bøkene" til Kafka og Nietzsche og de gutta der, men gode underholdningsbøker som slynger meg ut fra min egen verden og inn i en annen. Jeg har egentlig en forkjærlighet for krim, men siden Djevelen satte sin fot på jorden forrige fredag har krimbehovet blitt dekket av Dagbladet, VG, TV2 og andre tilsvarende medier (det er det eneste jeg kommer til å si om Tragedien, for jeg har behov for å snakke om noe annet. Det hele blir for nært).

Uansett, jeg ble lykkelig overrasket over at jeg på eget initiativ hadde tatt med en annen type ferielektyre til mitt Baltikumopphold, nemlig britisk drama. "Den trettende fortellingen" viste seg å være et prima valg, og jeg må sitere en snutt fra boka som for min del også beskriver boka slik som jeg opplevde den;

"There is something about words. In expert hands, manipulated deftly, they take you prisoner. Wind themselves around your limbs like spider silk, and when you are so enthralled you cannot move, they pierce your skin, enter your blood, numb your thoughts. Inside you they work their magic."
— Diane Setterfield (The Thirteenth Tale)

Jeg kan like gjerne innrømme først som sist at jeg ikke leste den på engelsk, ei heller har jeg oversatt sitatet til engelsk for anledningen. Jeg stjal det faktisk på nettet.

Når jeg kom hjem fra ferie kastet jeg meg over google for å finne flere bøker av denne glimrende ordkunstneren, og fant ut (til min bunnløse fortvilelse) at bok nr 2 ikke er utgitt enda. Siden jeg har nære kontakter i bibliotekvesenet sendte jeg straks en sms hvor jeg ba om gode råd. Etter utmerket veiledning har jeg kommet frem til at det eneste riktige vil være å begi seg ut på Jane Austen og Brontë-søstrene. Det aner meg at dette vil bli en dramatisk høst, og komer til å utvide kleenex-budsjettet med det samme. Jeg vet med sikkerhet at skikkelsene jeg kommer til å møte har det fire hundre ganger verre enn meg, kjærligheten er så ulykkelig at jeg kommer til å ha dype kjærlighetsdepresjoner på deres vegne, og berettelsene fra Kvinnens prøvelser i attenhundretallets England vil sette fyr på Feministen og Likestillingselskeren Ann-Sisilie. Jeg gleder meg.

Om dere andre vil glede dere over at jeg med stor sannsynlighet kommer til å bli en enda større dramaqueen enn jeg allerede er, det får bli deres hodepine. Stormfulle høyder, her kommer jeg!

Ønsker du å være en pådriver for min dramaqueenutvikling må du gjerne komme med bokforslag i kommentarfeltet, på facebook, på sms eller Live. Ser du helst jeg jeg har minst en fot på bakken må du fysisk dra meg ut av dramadvalen med jevne mellomrom. Jeg kommer sikkert til å være takknemlig på sikt.

Ann-Sisilie

2 kommentarer:

  1. Hei igjen. God blogg..:)
    Om du like krim, kan æ anbefale Jo Nesbø`s bøker om Harry Hore...ehmmm...meine sjølsagt HOLE...Kjæmpebra...;))(btw...va mora di som "messnakka" sæ når vi satt og diskutert forfattera den lørdagskvelden vettu...;))
    Din kusine Rigmor Anita

    SvarSlett
  2. Hahahaha, Harry Hore faktisk :D Det kan nok hende jeg må tilbake på krimen når jeg har fått nok av korsetter, ballsaler, korrekt tiltale og antall gafler til suppen.

    SvarSlett