mandag 23. april 2012

Gammeldagse karbobrød

Min mor er et unikum på kjøkkenet, og jeg mener at hun garantert kunne måle seg med hvilken som helst Hellstrøm på en god dag. Hun har flere hyllemeter med kokebøker som hun aldri bruker. Hun bare leser i dem, og inspireres til å diske sammen de mest fortryllende retter og bakverk. Det eneste jeg irriterer meg over når det gjelder hennes uovertruffenhet på kjøkkenet er at det ikke går an å lire av henne oppskrifter. Ikke fordi oppskriftene hennes er hemmelige, neida, hun bruker ikke oppskrifter.
Her følger en dialog fra det virkelige liv;

Jeg;  mamma, kan jeg få oppskriften på den italienske salaten din?
Mamma;  nå igjen?
Jeg;  ja, jeg har glemt den.
Mamma;  hahaha, men jeg har da ingen oppskrift.
Jeg;  lat som du har det da, for å hjelpe meg på veg.
Mamma;  jaja, du tar litt skinke og litt gulrøtter, kanskje litt Boston agurkmix. Ja, litt av "det" og litt av "det". Du sjer no.
"du sjer no"
Det er standard. Jeg kan ikke SE om dette kommer til å smake godt.
Det samme når det gjelder brød. Jeg er på en måte kresen når det gjelder mitt daglige brød, og velger å bake det selv for å få det grovt nok. Dessuten vet jeg hva som bor i brødet hvis jeg baker det selv. Siden jeg flyttet for meg selv for 16 år siden har jeg prøvd å bake et identisk brød som mamma, men det har jeg gitt opp for lengst. "Du tar no litt kveitmel å en pakke grovbakst å litt frø å litt gjær å litt vattn. Ja du SJER no".


Idag baker jeg brød, og siden det er så moderne å vise hvordan man baker sitt brød så skal jeg gjøre det jeg og.

Jeg glemte å ta bilde av deigen i bollen, men her er bollen i allefall:

Dessuten kan jeg legge ved et bilde av brødene som står til heving;

Når det gjelder oppskriften skal dere få den her, sånn som jeg har lært at oppskrifter skal deles;

Ann-Sisilies grovbrød 
23/4-2012-varianten


Grunnpakke;

Altså;
1 pakke Matpakkebrød, fås kjøpt i de fleste dagligvarebutikker
1 goood dæsj byggmel, men aldri mer enn 30% av den totale melmengden da byggmel har dårlig heveevne.
1 neve og en dæsj sesamfrø
1-2 never linfrø
1 neve og en dæsj gresskarkjerner
2 never brødkrydder fra Fjellurt
1 pakke tørrgjær
litt varmere enn fingervarmt vann, ca en liter ble det idag.

På en optimal bakedag hadde jeg hatt valnøtter i brødene også, men de har jeg spist opp.

Jeg bruker ikke søtt i brødene. (hvis jeg ikke har vært ekstra raus med bygg eller rug da, for da trenger gjæra litt hjelp etter min erfaring.)
Ikke har jeg smør i brødene heller, men jeg har litt rapsolje på bakefjøla når jeg elter deigen. Det får holde. (dessuten er fjøla lettere å få ren hvis jeg baker ut med olje isteden for mel)

Når jeg har eltet sammen deigen deler jeg i to eller tre, alt etter hvor mye deig jeg har. Jeg former emnene til brød og har dem i formene. Ingen forheving her altså. Jeg hever dem litt lengre i forma bare. Kanskje en time, kanskje 1 t 15 min. Du sjer no.


Jeg har selvsagt forvarmet ovnen til 200-ish grader, og steker brødene i nederste rille i omlag 45 min. Kanskje 50 minutter, alt etter som.

Her er de, vidundrene:



Jeg aner ikke hvordan de smaker enda, men noe sier meg at de er gode også idag.  Ikveld blir det nybakt brød med kaviar. Det tror jeg er noe av det beste jeg vet. Masse karbohydrater sikkert, men også vitaminer, mineraler, omega-3 og jeg vet ikke hva.

Ann-Sisilie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar