mandag 2. januar 2012

Vi skriver 2012. Tenk på det.


 For et par og tjue år siden var jeg skikkelig hekta på science fiction. Stephen King-aktig science fiction og fremmede galakser og jeg vet ikke hva. Da var altså 2012 så høyt opp og langt frem, at det var vanskelig å forestille seg hvordan det ville bli. Det jeg så for meg var flyvende biler og romvesener. Om ikke akkurat grønne menn og aliens, så var jeg i allefall helt sikker på at farlige virus, parasitter og sykdommer kom seglende inn fra verdensrommet, slik at vi måtte ha masker for å beskytte oss med. Nesten slik man ser i den nye tv-serien Terra Nova. (jeg er selvfølgelig hekta på den...). En annen ting jeg var nesten helt sikker på var at maten og kjøkkenet som institusjon kom til å bli helt annerledes enn det det var i 1990. Den største forskjellen jeg kan se er at krydderbeholdningen teller mer enn salt, pepper, gastromat, karri og kanel. Ja, også fikk jeg selvfølgelig alt servert før, og nå må jeg lage alt selv. Akkurat det var enklere og mer bekvemt i 1990... Vel, vi har nå i det minste ikke byttet ut maten med kapsler med matsmak, slik jeg fryktet av hele mitt hjerte. Etter nok ei juleuke med mat og snavel som et hovedfokus så kan jeg bare bekrefte at jeg tok skammelig feil for 20+ år siden. Takk og pris.

I og med at man omsider har fått et nytt år servert i fanget, burde man kanskje få brukt det til noe fornuftig. Jeg har aldri hatt nyttårsforsetter bortsett fra det året Marita og jeg skulle gjøre det motsatte av alle andre. De andre skulle slutte å røyke, og vil skulle røyke på oss bronkitt før februar var over. Det gikk ikke. Jeg mistet dermed all tro på nyttårsforsetter. Neida, men jeg har alltid vært litt redd for dette med forsetter. Det føles nesten litt klaustrofobisk å ha et forsett hengende over seg. En Herr Forsett som med sine argusøyne nesten setter begrensninger isteden for muligheter. Tullete sier du? Ja, jeg vet. Dårlige unnskyldninger, helt sikkert, men sånn føles det altså. Derfor har jeg operert med Nyttårsfortsetter isteden. Med T i. Jeg skal fortsette å tro på det gode i mennesket. Jeg skal fortsette å forsøke å gjøre mitt beste. osv. I år skal jeg bryte min egen regel og ha forsetter. Årets første liste kommer her;

1) Jeg skal forsøke å bryte ned noen barrierer som har bygd seg opp i årenes løp.
2) Jeg skal forsøke å være mer imøtekommende og inkluderende.
3) Jeg skal besøke venner oftere, også de som bor et stykke unna, slik at det krever ørlitegrann planlegging.
4) Jeg skal være flinkere til å ta vare på meg selv, også hjernen.
5) Jeg skal være mer forstandig i bruk av penger.
6) Jeg skal forsøke å bli et større menneske i en mindre kropp.
7) Jeg skal ikke kjøpe potetgull når jeg er sulten, men MAT.
8) Jeg skal ikke være så redd for å forsøke noe nytt.
9) Menn er ikke farlige, bare litt vanskelige for meg å forstå. Jeg skal forsøke å lære litt mer om disse vakre vesenene slik at det blir litt lettere å kommunisere med dem.
10) Jeg skal lære meg MINST fem helt nye ting iløpet av 2012. 5 ordetlige ting altså, ikke å skrive navnet mitt med venstre hånd eller noe sånt.

Nå har jeg skrevet det, så da må jeg forsøke å følge opp også. Jeg vet at noen savner at røykeslutt står på lista mi. Jeg vil presisere at dette ikke er for å utelukke røykeslutt i 2012, men jeg tror det må helt annet krutt til enn en viss dato for at jeg skal slutte å røyke. Jeg kan si det sånn at dersom røykeslutt hadde stått på denne lista, så hadde alt annet blitt brutt før det kinesiske årsskiftet.( For dere som ikke følger med i verden; Kinesisk nyttår faller vanligvis på den andre nymånen etter vintersolverv, en gang mellom 21. januar til 21. februar.)

Jeg ønsker alle som leser dette tullet her et riktig riktig godt nytt år. Må det bli et år fullt av opplevelser, sjelefred og gode øyeblikk, slik at det kan avle enda flere opplevelser og enda flere øyeblikk i neste år og året etter det og året etter det. Jeg håper på en ny tidsregning. Det er nå det starter! (guri, så pompøst). Uansett; Gratulerer med nytt år!





Ann-Sisilie

1 kommentar:

  1. Velskrevet som alltid!! Riktig godt nytt år og lykke til med forsettene:-) klem fra Monica

    SvarSlett